Press Release
April 16, 2020

Gatchalian to DepEd: provide psychosocial support to distressed learners amid health crisis

In its intent to leverage online platforms for continued learning delivery, Senator Win Gatchalian said the Department of Education (DepEd) should maximize using the same tool to provide psychosocial support to distressed learners especially with an extended Enhanced Community Quarantine (ECQ).

Under DepEd memorandum No.042 s. 2020 issued last March 15, teachers can explore the "Online Alternative Learning Delivery Platforms" identified by the DepEd's Information and Communication Technology Service (ICTS) for delivering distance learning during periods of class suspensions and similar circumstances.

According to Gatchalian, the disruption of school in an outbreak makes learners vulnerable to stress and anxiety. Not being able to see their friends in school, contemplating on whether or not they passed this school year due to the sudden vacation, and being locked up at home with no assurance when they can go out and play are just some factors that contribute to their stressful environment.

In providing psychosocial and mental health support to learners who are coping with the effects of the public health emergency, Gatchalian said teachers and guidance counselors should be equipped with appropriate guidelines and tools.

Gatchalian cited the "Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Schools" prepared by the World Health Organization (WHO), the United Nations Children's Fund (UNICEF), and the International Federation of the Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) as a useful material that could guide policies of the education department in providing psychosocial support to students.

Based on the recommendations of these organizations, teachers should make students feel that it is normal to have concerns and reactions during this time of crisis. Teachers should encourage learners to raise their concerns and guide them on how they can support peers and prevent exclusion and bullying from taking place.

Gatchalian added that schools should foster parent participation in providing support to these learners. Like teachers, parents are expected to acknowledge their children's concerns and provide information in an appropriate manner. Parents should also make sure that learners are given ample time to play and relax.

"Sa mga ganitong panahon importanteng iparating natin sa mga mag-aaral na nauunawaan natin ang kanilang mga pangamba at maipaliwanag natin sa kanila na bagama't hindi nila nakakasama ang kanilang mga guro, mga kaklase, at mga kaibigan, magpapatuloy pa rin ang kanilang pag-aaral sa isang ligtas at mabisang paraan," said Gatchalian, Chairman of the Senate Committee on Basic Education, Arts and Culture.

###

Gatchalian: psychosocial support, kailangan ng mga mag-aaral sa gitna ng krisis sa COVID-19

Hinimok ni Senador Win Gatchalian ang Department of Education o DepEd na magbigay ng psychosocial support sa mga mag-aaral na dumaranas ng stress o anxiety lalo na't pinalawig pa ang Enhanced Community Quarantine (ECQ).

Ayon sa mambabatas, nakakaapekto sa mental health ng mga mag-aaral ang pagkakagambala ng kanilang mga klase na nananatiling suspindido. Sa pangangalaga ng mental health ng mga kabataan, mahalaga ani Gatchalian ang papel ng mga guro, guidance counselors, at mga magulang. Dapat aniya ay mabigyan sila ng sapat na paggabay kung paano matutugunan ang mga pangangailangan lalo na sa panahon ng krisis.

"Ngayong dumadaan tayo sa isang krisis, importanteng iparating natin sa mga mag-aaral na nauunawaan natin ang kanilang mga pangamba at handa tayong gawin ang lahat upang masiguro ang kanilang kaligtasan. Bahagi nito ang malinaw na pagpapaliwanag kung ano ang maaaring idulot ng COVID-19 at kung paano natin ito maiiwasan," pahayag ni Gatchalian na Chairman ng Senate Committee on Basic Education, Arts and Culture.

"Mahalagang iparating natin sa mga mag-aaral na bagama't hindi nila nakakasama ang kanilang mga guro, mga kaklase, at mga kaibigan, magpapatuloy pa rin ang kanilang pag-aaral sa isang ligtas at mabisang paraan," dagdag ng senador.

Ayon kay Gatchalian, dapat gamiting sanggunian ng DepEd ang "Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Schools" ng World Health Organization (WHO), United Nations Children's Fund o UNICEF, at ng International Federation of the Red Cross and Red Crescent Societies sa pangangalaga ng mental health ng mga mag-aaral.

Ayon sa rekomendasyon ng tatlong ahensya, dapat iparamdam ng mga guro na normal lamang para sa mga mag-aaral ang pagkakaroon ng iba't ibang mga tanong at reaksyon sa kalagitnaan ng kasalukuyang public health emergency. Dapat hikayatin ng mga guro ang kanilang mga mag-aaral na ipagtapat ang kanilang mga pangamba. Ang pagpapakita ng suporta sa kanilang kapwa mag-aaral at pag-iwas sa bullying ang ilan din sa mga inire-rekomendang dapat ituro sa mga mag-aaral.

Tulad ng mga guro, inaasahan din na magbibigay ang mga magulang ng kaukulang paggabay at pag-unawa sa kanilang mga anak. Sa kanilang mga tahanan, dapat iparamdam ng mga magulang sa kanilang mga anak na normal silang namumuhay sa kalagitnaan ng krisis. Higit sa lahat, dapat mabigyan ang mga bata ng sapat na panahong makapaglibang at makapagpahinga.

Habang nananatiling suspindido ang mga klase, hinihikayat naman ng DepEd ang mga guro na gamitin ang mga "Online Alternative Learning Delivery Platforms" na ni-rekomenda ng Information and Communications Technology Service o ICTS.

###

News Latest News Feed